Thursday, September 10, 2009

Teka Siapa Juara Menyediakan Minuman Arak?

Cuba teka, didalam "Cullinaire Malaysia 2009" untuk "Most Outstanding F&B Personnel Award" kat KL ni, sapa agak agak juara - Adakan si Ah Chong? Si Ramasamy? Si Fernandez? Si Kalung a/l Nungkan?

Ha ha ha .... jawapannya, none of the above! Jawapannya adalah - Mohd Saufi Pajian! Aku rasa orang yang ada nama "Mohd" ni Islam lah kot. Si Mohd ni adalah bartender kat Kuala Lumpur Convention Center. Kalau dah namanya bartender, tak kan lah jual teh tarik kot? Tak percaya? Bukak muka surat M40 dalam Star hari ini, Friday 11.

Ini bukan kali pertama aku jumpa yang orang melayu ni juara menyediakan arak, kalau tak silap beberapa tahun lepas, Juara dan naib juaranya semuanya Melayu! Tak percaya lagi? Pergilah ke club club and pub pub kat KL & PJ, kita akan jumpa, banyak Melayu berkerja sebagai penyedia arak.

Dalam Islam, bukan hanya arak yang haram, segala aktiviti yang berkaitan arak adalah haram. Bukan main main, arak adalah dosa besar.

Kadang kadang pelik juga. Dah tak ada kerja lain ke? Aku rasa, sebab utama ini berlaku adalah kurang nya kepercayyan kepada agama. Pada puak puak ni (macam dalam kumpulan cap keris) Islam ini adalah, buat mesjid besar besar, bagi anak yatim shopping masa kat nak raya, bila nak kawin, bila nak kenduri doa selamat dan bila dah mati. Yang lain tu, semua membujur lalu, melintang patah! Iniah padahnya kalau orang islam dah hilang roh islam. Buat maksiat, muka tetap macam sardin. Mana percaya kepada benda benda ghaib lagi seperti dosa, pahala, syurga dan neraka. Kalau ikut kaedah Islam, kalau dah tak percaya benda benda ghaib itu - jawapnya tak islam lah. Tak percaya? bukak Quran, ayat dalam Surah Albaqarah.

Jadi, pak haji pak haji, mufti mufti, keluarlah dari bilik bilik aircond, keluarlah untuk untuk melihat lihat dunia sebenar. Tak payah cakap berbelit belit, tak payah nak dengar repot yang berjela jela. Tak payah nak dengar cakap pangampu pengampu. Turun padang lah seperti mana Sultan Alaudin Riayat Shah Melaka mengangkap pencuri. Baginda sendiri menyamar dan menangkap pencuri tersebut. Jadi, belilah seluar Jean, baju kemeja, tinggal kan kopiah dan serban kat rumah, ambil kunci kerete, jalan jalan lah kat kawasan bukit Bintang, Bangsar dan Hartamas. jenguk jenguk lah club club dan hotel hotel dikawasan ini. Orderlah martini, cocktail etc - dan tengok lah siapa yang akan menghidangkannya!

No comments: