Sunday, July 26, 2009

Analisis Yang lucu dari seorang doktor

Kelmarin, semasa kat kedai mamak, aku terbaca dalam NST tentang kenapa kadar kelahiran bayi di Malaysia semakin menurun.

Adalah seorang Doktor Wanita ni bagi pendapat bahawa kdar kelahiran ni turun disebabkan sikap suami yang macam tuan - macam memperhambakan isteri - tak mahu menolong isteri kat rumah. Balik rumah jadi tuan - isteri bertungkus lumus buat kerja.

Pada aku, kesimpulan diatas adalah kesimpulan budak darjah satu. Langsung tak ada ilmiah kerana tidak disokong oleh fakta fakta dan dianalisis secara saintifik. Pendapat ini lebih kepada emosional. Pendapat ini adalah tahap professor kangkung.

Kalu nak tahu kenapa, buatlah survey yang merangkumi perbagai jenis golongan. Dapat kan pendapat mereka dan buatlah statistik untuk mendapatkan kepastian. benda benda macam ini, pendapat bapak professor tak penting, tapi pendapat rakyat yang lebih penting.

Bagi aku, kenapa aku cuma ada empat orang anak sahaja adalah kerana perubahan sosial dan tekanan ekonomi.

Aku katakan perubahan sosial adalah kerana, sekarang keluarga adalah bersifat 'atomic family" dimana definasi keluarga cuma setakat suami + isteri + anak anak. Pada zaman dahulu, definasi keluarga merangkumi, suami + isteri + anak anak + datuk + nenek. Kadang kadang pak cik makcik pun termasuk sekali. Jadi tidak timbul isu bagaimana mahu membesarkan anak kerana ramai keluarga yang membantu. Dan dijangkakan lebih murah untuk membersarkan anak - ini berkaitan dengan isu kedua dibawah.

Sebab utama pada pendapat aku adalah kerana faktor tekanan ekonomi. Kadar infalsi yang tinggi, kos sara hidup yang tinggi (makanan, pengangkutan, rumah, kenderaan ++) menyebabkan ramai pasangan yang berfikir banyak kali untuk mempunyai anak yang ramai. Kedua pasangan terpaksa berkerja bertungkus lumus untuk sesuap nasi. Lebih banyak pasangan ini berfikir lebih sedikitkah anak. Pada permerhatian aku, golongan ini adalah golongan pertengahan yang percaya kepada "proper planning".

Jadi pada pendapat aku, isu suami nak jadi tuan kat rumah adalh syntom - bukan sebab utama. Ekonomi keluargalah ynag menjadi penyebab utama.

Kepada doktor tersebut, kalau nak keluarkat pendapat didalam seminar, buatlah secara ilmiah - disokong oleh fakta fakta ynag kukuh - barulah pemikiran anda bertaraf dunia - bukan bertarak professor kangkung, yang cuma tahu membodek!

No comments: