Tuesday, August 4, 2009

Mentaliti Orang Keris Telanjang

Semasa perhimpunan ISA pada 1 Ogos lepas, aku balik kampung kerana bapa yang sakit. Lebih kurang 5 hari aku di kampung untuk "follow up" dengan doktor yang merawat bapa.

Biasalah, ramai saudara mara yang bertandang kerumah. Diantaranya pak cik aku si polis pencen. Bapa saudara aku ni kira orang berada lah juga. Anak semua lulusan oversea dan semuanya businessman juta juta punya.

Pak cik aku ni suka kemasjid. Jadi kira OK lah, pakai lebai tak lepas lepas. Aku saja malas nak berbincang pasal politik. Sebab aku senang naik angin. Lagi pun sebagai tanda hormat kepada pak cik aku sorang ni. Nak dijadi kan cerita, dia mula bercakap tentang demo anti-ISA. Lebih krang begini lah. " Hai ramai betul orang yang pakai lebai menyertai demo anti-ISA! Kenapa? Kalau tak ada ISA nanti naik minyak lah Cina dan Keling" Aku cuma diam sahaja - kerana pak cik aku ni memeng terkenal sebagai Mr. Serba tau.

Didalam hati aku - ingin aku bertanya kepada pak cik aku - kaum mana yang paling banyak menjadi mangsa ISA? Bukan kan Melayu! Kaum mana yang dibunuh kerana ISA? Bukankah Melayu! Siapa itu Ibrahim Libya? Bukankan Melayu dari Kedah - Cumanya Melayu ini PAS dan bukan UMNO!

Inilah mentaliti orang Melayu - membuat kesimpulan berdasarkan Emosi dan bukan fakta!

No comments: