Tuesday, July 14, 2009

Pengajaran dari Manik Urai dan Perintah Nabi dalam perang Uhud

Semasa peperangan Uhud, Nabi telah menyusun bala tentera Islam dengan rapi dan tentera islam telah mencapai kemenangan. Nabi telah berpesan supaya tentera Islam yang berada di bukit Uhud supaya tidak meninggalkan bukit tersebut walaupun apa terjadi.

Tetapi, akibat terlalu yakin yang tentera Islam sudah menang, tentera tentera Islam ingkar kepada perintah nabi. Masing masing berebut untuk mengutip harta rampasan perang. Hingga terlupa kepada matlamat perjuangan asal.

Akibatnya, tentera Islam dipukul teruk oleh tentera Kafir Quraisy sehinggakan baginda nabi pun turut cedera.

Cuba bandingkan dengan apa yang berlaku di peperangan Uhud degan apa yang berlaku di Manik Urai. Bukankah ada persamaan? "tentera" PAS terlupa pesanan mursyidul am PAS, Nik Aziz dan ramai yang tidak megindahkan peringatan beliau - "jangan nak berbaik dengan puak UMNO". "Tak payah nak sibuk dengan kerajaan perpaduan" Janhan megejar pangkat. Kena Istiqamah dalam perjuangan.

Sebagai perang Uhud, tentera PAS terleka dengan kemengangan di PRU 12. Masing masing mahu jalan pintas untuk berkuasa - hatta berbaik baik dengan UMNO. Lihat apa yang terjadi - UMNO menggunakan kesempatan ini sepenuhnya untuk memukul PAS. Seperti Mana perang Uhud. PAS hampir kalah! Jadi lepas ini PAS kena besedia dengan "perang Khandak" pula!

Secara jujur, aku merasa gembira dengan kemenangan PAS yang tipis ini. Ini adalah wake up call kepada PAS. Pengajarannya ialah - selagi lawan kita tidak dipukul mati - jangan berani nak hulur hulur tangan - jawapnya tangan kita akan digigit.

Pemimpin dan ahli PAS - sentiasa ingat akan pesan Nik Aziz - Tiada kerajaan perpaduan!

No comments: