Friday, July 20, 2007

Budaya - Hanya Sekadar nyanyian & tarian?

Apakah makna budaya pada masyarakat sekarang? Saya percaya kebanyakannya akan berkata tarian dan nyanyian. Itu saya? Saya rasa kita tak perlu hairan kerana setiap kali tajuk budaya dikeudarakan oleh menteri atau pun persatuan mesti ada nyanyian dan tarian.

Pada saya yang dibesarkan dikampung di dalam suasana budaya melayu, budaya merangkumi aspek yang lebih luas. Celik biji mata hingga lah waktu tidur, semuanya adalah dalam ruang lingkup budaya. Budaya yang berkaitan diri sendiri - apa yang kita buat pada diri sendiri, cara percakapan/bahasa (lemah lembut, berlapik dan penuh dengan budi bahasa), cara kita berjalan (lemah lembut, menghormati orang lain terutamanya yang lebih tua - meminta kebenaran dan membongkok tanda hormat, cara kita bersalam dan cara kita bercakap), cara kita makan (tidak gelojoh, makan dengan tangan kanan, makan bersama keluarga, makan dimulai dengan yang lebih tua sebagai tanda hormat, tidak bercakap semasa makan). Cara kita berpakaian, sopan dan "menutup aurat". Cara kita bermasyarakat(semangat gotong royong, muafakat, mengambil tahu hal sakit demam anggota masyarakat). Adat istiadat, nikah kawin, berkhatan, kenduri kendara dan sebagainya....

Nyanyian dan tarian cuma sebahagian kecil dari budaya tetapi inilah yang banyak diperjuangkan oleh orang yang melebel kan diri sendiri sebagai "pakar" budaya.

Tiada buku teks yang dapat mengajar budaya, tiada sekolah yang dapat mendidik agar seseorang itu berbudaya melain kan seseorang itu hidup didalam masyarakat yang berbudaya (ada kah? Semua ceruk rantau sudah ditembusi budaya ASTRO)

Walupun tiada sekolah yang mengajar budaya, tetapi pertunjuk boleh didapati dari buku buku lama - hikayat hikayat lama dan buku buku yang ditulis sebelum merdeka and awal kemerdekaan. Bahasa yang diguna kan dalam hikayat hikayat lama - sungguh indah.

Aku cuma rasa pelik bila pejuang budaya (termasuk menteri) yang bercakap pasal budaya, tetapi cara bercakap, berpakaian dan lain lain - lebih barat dari Melayu. tak percaya - cuba lihat bila makan - semua pakai sudu dan garfu --- walhal cara makan itu lah asas kita berbudaya!

No comments: