Friday, April 24, 2009

UMNO dan Pak Lawak (bodoh)

Najib telah menyenaraikan para pemimpin UMNO untuk me"reform"kan UMNO. Kununnya untuk membersihkah UMNO lah tu.

Tapi pelik juga. Kalau kita nak membersihkan sesuatu, kenalah pakai yang benda yang bersih. Macam nak membersih najis, kenalah guna air yang bersih. Kalau guna air limbah, jawapnya bukan bertambah bersih - bertambah berbau adalah! Tapi Najib mengitar semula kan orang orang yang disyakki akan kebersihannya - Rafidah Aziz sebagai contoh. Jadi sampai kiamat pun UMNO tak akan bersih!

Tapi biar lantaklah dengan UMNO! Para pemimpinnya memang dah buta, dah tuli. Mana nak mendengar kritikan lagi. Biarlah si Luncai terjun dengan labu labunya ...

Cuma, yang aku nak komen adalah pasal jawatan tak rasmi yang presiden UMNO tak lantik tapi mesti ada yang menawarkan diri - jawatan Pak lawak UMNO. Sebelum ini, kawatan itu diisi oleh Syed Hamid. Setelah Syed Hamid direhatkan, jawatan itu terpelanting kepada rais yatim pulak (pembakar jambatan.

Lihat saja caranya, cakap lain, buat lain. Dulu semasa menteri budaya, bukan main dengan semangat Melayunya. Sampai orang bertudung berjubah pun salah - hilang Melayu katanya. Tapi bila bahasa Melayu dibuang longkang, tak ada pula si rais ni bising. Walhal bahasa Inggeris tu jelas bukan datang dari kepulauan Melayu..

HAri ini keluar dalam Malaysiakini "There's a plot to topple PM: Rais Apr 24, 09 1:43pm" Hai ini dah macam cakap kedai kopi - Macam mamat yang kata ada jumpa UFO. Tanya mana bukti - habuk pun tarak! Kalau bapak aku yang tak habis sekolah Melayu darjah enam tu, tak apa lah jugak - ini doktor you! Bukan doktor Kangkong dari Sintok, tapi doktor dari negeri atas angin!

Hai UMNO, terima kasihlah kerana sentiasa mengisi jawatan Pak Lawak (aka court jester). Sekurang kurangnya terhibur juga rakyat yang tenat menghadapi masaalah ekonomi ni. Dan teruskan lah dengan lawak lawak bodoh tersebut - cepar sikit UMNO tenggelam!

No comments: