Friday, March 6, 2009

Hormat Hormat hormat hormat .....

Hari ini ada seorang Raja dari negeri antah berantah yang berkata orang Melayu dah pandai biadap. Dah pandai kurang ajar pada raja. Dah hilang hormat. Dah hilang sopan santun. Dan banyak lagi yang hilang!

Pelik juga ye. Kenapa agaknya orang Melayu dah pandai memberontak sekarang. kenapa ornag Melayu dah tak hormat pada UMNO dan pada raja raja ye? Kalu buat tesis ni boleh dapat PHD kot? Kenapalah ngok sangat puak puak ni? Benda mudah ni pun dah tak paham?

Sebabnya adalah, orang Melayu dah tak duduk dibawah tempurung lagi. Fikiran orang melayu muda dah merdeka. Mereka tak lagi percaya pada benda mengarut kononnya raja raja mereka berdarah biru. Mereka dah tak percaya pada benda yang bernama tulah lagi. Mereka dah tidak membaca akhbar akhbar yang layak jadi bungkus belacan lagi. Mereka dah nak muntah membaca dan melihat propaganda murahan dari media media gerombolan!. Muak! Nak muntah, wek wek wek .....dengan media media pengampu nombor satu ini. Orang melayu lebih percayakan blog. Orang Melayu dah pandai baca The straits times. Dah pandai tengok Aljazeera. jadi mereka dapat menilai dan melihat tabiat gerombolan ini dan juga perangai raja raja mereka. Puak puak yang cakap tak serupa bikin. Yang kalau waktu Maulud nabi, bukan main suruh ikut nabi. Tapi bila masa lain perangai mengalahkan babi .....

Jadi kalau puak puak ini mahu mereka dihormati dan disantuni, wajarlah mereka ini menghormati diri mereka dahulu. Mereka perlu menjadi Melayu Muslim sejati. Yang bukan bercakap berdegar degar tapi lepas itu raba bontot perempuam dalam kelab! kalau jadi pemimpin, jangan rasuah, jangan kroni, kena adil, jangan fitnah, jangan rampas hak orang, jangan aniaya orang Asli, jangan membebankan rakyat, jangan berzina, jangan berjudi, .... Kalau jadi raja, jadilah raja yang peka kepada keadaan rakyat, tahu tentang kesusahan rakyat, berani menegur gerombolan yang rasuah, jadi ketua agama Islam yang betul betul paham tentang Islam, yang belajar mengaji dengan tok tok guru, menghormati kehedak rakyat, tidak berat sebelah dan hidup bersederhana.
barulah rakyat tabik. Barulah rakyat hormat. Barulah rakyat sayang ....

Jadi, kalau puak puak ni tak berubah, seiring dengan perubahan dunia, tidak mustahil satu masa nanti, bak kata nenek aku dulu, "kena toggeng ponggong kat orang". Dalam bahasa modennya, Dah Tak Relevan!

No comments: